Briga o mentalnom zdravlju zaposlenika: OTP banka

Udruga U4HR nastavlja sa serijom članaka o mentalnom zdravlju zaposlenika, koje je izuzetno bitan dio slagalice svakog uspješnog poslovanja.

Zdrav zaposlenik je sretan zaposlenik, sretan zaposlenik je motiviran zaposlenik, a motiviran zaposlenik je osoba koja najbolje radi u interesu svoje tvrtke.

Gospodin Szabolcs Annus, viši direktor Direkcije ljudskih potencijala i korporativnih poslova OTP banke d.d., podijelio je s nama što sve OTP banka čini kako bi zaštitila mentalno zdravlje svojih zaposlenika.


1. Što bi po vama bila briga o mentalnom zdravlju zaposlenika u organizacijama? Što to sve uključuje?

Briga o mentalnom zdravlju nedjeljivi je dio ukupne brige za zdravlje, dobrobit i integritet zaposlenika. Odgovorne kompanije i u potpuno normalnim razdobljima nastoje stvarati radnu okolinu u kojoj se zaposlenici osjećaju dobro, gdje su zadovoljni svojim poslom, imaju smisao svrhe posla koji rade, osjećaju se ugodno s kolegicama i kolegama. Mentalno zdravlje osigurava se i dobrim radnim uvjetima, prostorima za rad te poticanjem zaposlenika na druženje i suradnju, kao i na zdrav način života te omogućavanje zaposlenicima ravnotežu između posla i privatnog života. Svi mi veliki dio dana, našeg aktivnog života provodimo na poslu. Iznimno je važno da se u toj sredini osjećamo dobro, ugodno, osjećamo da smo dobrodošli, prihvaćeni, da prepoznajemo svrhu našeg rada, da osjećamo da dijelimo vrijednosti s našim kolegicama i kolegama. U poticajnoj radnoj sredini ljudi osjećaju da mogu ostvariti svoje potencijale i talente, zajedno sa svojim timovima ostvariti dobre rezultate koje ih vesele, osjećaju da stalno uče i napreduju i prepoznaju smisao onoga što rade. Zato kompanija trebaju stalno voditi računa o mentalnom zdravlju zaposlenika, ne samo u smislu njihove zaštite, nego i kao aktivni dionik razvoja svih koji u njoj rade. Zadovoljan zaposlenik je sretniji, prihvaća svoj posao kao pozitivni dio života koji mu pomaže da ostvari svoje ambicije, da doživi pozitivna priznanja, veseli se rezultatima svog rada. Sve to utječe na mentalno zdravlje ljudi, koje oni iz svoje radne okoline onda nose u svoje obitelji, među prijatelje i u zajednice u kojima žive. Sve naše korporativne vrijednosti povezane su s konceptom mentalnog zdravlja.

2. Pandemija koronavirusa donijela je puno negativnih, ali i pozitivnih aspekata. Svjedoci smo pozitivnih promjena u okolišu, većoj solidarnosti društva, okretanju pojedinca obitelji i sl. No, također, počelo se puno govoriti o psihološkoj pomoći, razgovoru s drugima i brizi za sebe. Što mislite zbog čega su se ljudi u ovim vremenima okrenuli više svom mentalnom zdravlju?

U izvanrednim situacijama, kao što je kriza uzrokovana koronavirusom, mentalno zdravlje postaje još važnije, jer osjećaj ugroze zdravlja može izazvati strah za sebe i bližnje, sumnje i neizvjesnost u vezi budućnosti, osjećaj nesigurnosti u sebe i svoju okolinu. Banka je u tome posebno izložena zbog velikog broja kolegica i kolega koji su morali dolaziti na posao u poslovnice. Drugi vid problema nastaje zbog osjećaja izoliranosti, otuđenosti, nesigurnosti i neizvjesnosti s kojima su se suočavaju svi koji su radili od kuće. Ova je situacija za sve nas bila nova, ali vrlo brzo smo prepoznali izazove i nastojali se s njima nositi. Uistinu, na mnoge načine smo čovjeka, njegovo zdravlje – i tjelesno i mentalno, postavili kao naš prvi prioritet. Kad se suočimo s velikom opasnosti za sve nas, a zdravlje je najosjetljivija tema, potpuno je razumljivo da ljudskost bude u prvom planu. Ljudi u takvoj situaciji postaju osjetljiviji na sve emotivno jake teme i situacije. Povećava se potreba za povezivanjem, razgovorom, osjećajem da vas netko razumije i brine za vas. Izražavanje emocija, kolegijalnost, komunikacija podrške postaju neizmjerno važne, jer nam pomažu da se osjećamo sigurnijima, zajedno s ljudima s kojima i inače nešto dijelimo, ali s jačim osjećajem povezanosti. Zato je interna komunikacija postala središnja os održivosti naših timova u ovom izazovnom vremenu.

3. Koje ste aktivnosti vi poduzeli u svojim organizacijama kako biste svoje zaposlenike podržali u nošenju s ovom iznimnom situacijom? I kakve su povratne informacije zaposlenika?

Najvažniji prioritet bio je da u najvećoj mjeri zaštitimo sve naše zaposlenike i da brzim reakcijama i prilagodbama omogućimo nastavak poslovanja, što je u sustavu od više od 2000 zaposlenih bio izniman izazov. Naime, banke su slijedom uputa HNB-a morale osigurati rad u poslovnicama. Odmah smo uveli sve zaštitne mjere prema preporukama Stožera civilne zaštite i HZJZ-a. Bili smo prva banka koja je ugradila 400 pleksiglas pregrada u sve naše poslovnice, a u najkraćem roku smo osigurali sva zaštitna sredstva, uz sve druge mjere (ograničeni broj ljudi u poslovnicama). Kako bismo umanjili izloženost naših zaposlenika u poslovnicama, poticali smo klijente da se brzo prilagode digitalnom poslovanju i koriste bankomate. Tako smo bili i prva banka koja je klijentima omogućila potpuno online prijave za korištenje moratorija na kredite.
Preko 1000 naših kolegica i kolega je u najkraćem vremenu imalo mogućnost potpuno funkcionalnog rada od kuće. Uz to smo primjenjivali i najviše standarde dezinfekcije naših uredskih prostora. Odmah smo osigurali svim zaposlenicima kroničnim bolesnicima i trudnicama da mogu biti kod kuće uz punu plaću.. Od prvog dana smo aktivno svim zaposlenicima komunicirali sve mogućnosti rada u novim uvjetima, interna komunikacija nam je postala svakodnevni prioritet. Zaposlenici su na raspolaganju imaju, uz razgovor sa svojim nadređenima, i posebnu mail adresu na koju mogu poslati svoje upite. S menadžerima smo podijelili korisne savjete o komunikaciji i vođenju timova u novim uvjetima te im osigurali stručno psihološko savjetovanje (posebnog coacha) u slučaju da trebaju dodatnu podršku. Korisne materijale o komunikaciji i očuvanju mentalnog zdravlja smo objavili i u posebnom poglavlju na našem intranetu. Proveli smo i istraživanje mišljenja zaposlenika koji su radili od kuće o njihovim mišljenjima i osjećajima. Rezultati dokazuju da smo sve što smo poduzimali radili dobro. Preko 95% zaposlenika je izrazilo povjerenje da je Uprava dobro postupala u kriznoj situaciji, čak 94% ih je izrazilo zadovoljstvom radne atmosfere na timu, unatoč odvojenosti, a 93% da imaju podršku nadređenih u svom radu i u izvanrednim uvjetima. Podjednaki postotak zaposlenika koji rade od kuće je procijenio da im Uprava osigurava sve bitne informacije. Uspješno suočavanje s korona krizom se uvelike temeljilo i na razumijevanju i otvorenosti Uprave i ključnih direktora o važnosti ljudi, potrebama brze prilagodbe, kao i o njihovoj potpunoj uključenosti i dostupnosti. Na temelju dostupnih ponuda na tržištu, HR je obavijestio rukovoditelje o webinarima i sličnim online tečajevima koji obrađuju temu upravljanja krizom odnosno stresom kako bismo i na taj način mogli pružiti podršku zaposlenicima.
Osim brige za tjelesno i mentalno zdravlje naših zaposlenika, odmah smo osigurali i interventnu financijsku pomoć zaposlenicima koji su oštećeni u potresu na zagrebačkom području. A u izvanrednim okolnostima smo pokrenuli i jaču povezanost zaposlenika sa zajednicom. Pokrenuli smo donacijski program za sve koji pomažu u borbi protiv koronavirusa u našim lokalnim zajednicama u kojemu zaposlenici mogu predlagati vrijedne projekte i inicijative, ali i sudjeluju u povjerenstvima koja odlučuju o dodjeli donacija. Intenzivnom internom komunikacijom, omogućavanjem pristup video i telefon konferencijskim aplikacijama te ostvarivanjem uključenosti na razne načine, omogućili smo zaposlenicima da se u ovim nesretnim i izvanrednim okolnostima osjećaju više povezani i da dobro surađuju, što doprinosi očuvanju njihovog mentalnog zdravlja.

4. Vodite li brigu o mentalnom zdravlju svojih zaposlenika i inače? Koje aktivnosti to uključuje?

Stvaranje zdrave radne okoline je vrlo kompleksno. Kompanija koja se brine za razvoj svoje organizacijske kulture već time osigurava okolinu koja je povoljna za mentalno zdravlje zaposlenika. Omogućavanje otvorene organizacije u kojoj se potiče kultura dijaloga, dostupnost nadređenih zaposlenicima u slučaju bilo kakvih izvanrednih okolnosti i razvoj solidarnosti su neki od mehanizama koje imamo. Uz to treba napomenuti da imamo i vrlo napredan Kolektivni ugovor kojim se na mnoge načine omogućuje zaposlenicima koji se nađu u izvanrednim okolnostima da se za njih organizacija pobrine na razne načine. OTP banka upravo pokreće niz novih programa i projekata za unapređenje radne okoline. Uz tradicionalne postojeće mogućnosti, poput psihološke pomoći zaposlenicima koji se nađu u nekoj kriznoj situaciji (u bankarstvu npr. iskustvo razbojstva), treba razvijati i druge oblike proaktivnog pristupa očuvanja mentalnog zdravlja.
Uz iskustvo ove krize, unaprijedit ćemo mogućnosti brige za mentalno zdravlje zaposlenika.

5. U Hrvatskoj vrlo mali broj organizacija nudi aktivne programe brige o mentalnom zdravlju. Također, iako se to mijenja, ljudi se nevoljko odlučuju za neki oblik psihološke pomoći dok je u nekim zemljama EU to uobičajeno. Što mislite da nam je potrebno kao društvu i pojedincima da bismo aktivnije brinuli o svom mentalnom zdravlju?

Prije svega, treba razbijati tabue i što više javno komunicirati o važnosti mentalnog zdravlja. Ljudi se teško odlučuju na traženje pomoći, ali i na samu komunikaciju o konceptima mentalnog zdravlja jer se boje stigmatizacije ili osude u svojim okolinama. Mora se razumjeti da traženje pomoći nije znak slabosti, nego naša želja da budemo još bolji i efikasniji u tome što radimo. Bilo bi poželjno da struka, psiholozi, organizacijski stručnjaci, HR-ovci, više govore o važnosti mentalnog zdravlja. Kako bismo to postigli temu treba staviti na platformu dnevnog dijaloga, ali o njoj i otvorenije razgovarati unutar organizacija, u našim internim komunikacijama.

6. Što biste preporučili organizacijama, koje žele aktivnije brinuti o mentalnom zdravlju zaposlenika, od kuda krenuti?

Kao i sve drugo u odgovornoj i zdravoj organizaciji i ovo pitanje polazi od kapaciteta Uprave i ključnih direktora, njihove svijesti i volje da se ovo pitanje postavi kao važno. Mi u OTP banci imamo sreću da je naša Uprava potpuno predana korporativnim vrijednostima, otvorena za dijalog i uvođenje novih dobrih praksi. Uz to, važno je obrazovanje svih dijelova organizacije, podizanje svijesti o temi i promicanje vrijednosti. Otvorena komunikacija o tom pitanju unutar cijele organizacije. Već i prije ove krize vidjeli smo da kompanije moraju postaviti nove načine upravljanja kako bi ostale održive, puno se jače osloniti na komunikaciju, uključivanje, dijalog i suradnju. Ova nas je kriza naučila da je to jedan od preduvjeta zdrave organizacije budućnosti.

Hvala gospodinu Szabolcsu Annusu, koji nam je dao uvid u odlične prakse koje je OTP banka uvela – nadamo se da će mnogima od vas dati ideje kako da uvedete slične inicijative i u svojim organizacijama.

U idućim danima možete očekivati još uspješnih praksi naših tvrtki, jer zašto ne podijeliti „ono“ što radimo dobro. Nekome je potrebna samo mala motivacija da i sam krene, a to je ono što mi želimo postići; motivirati jedni druge da budemo bolji.

Do novih praksi, odgovora i savjeta, čuvajte svoje i mentalno zdravlje svojih zaposlenika!